Marktbewegingen en Trends, een analyse over het eerste halfjaar van 2024
In vergelijking met vorig jaar zien we dat zakelijke gasten over het algemeen iets verder vooruit boeken. Dit is een positieve trend, omdat daarmee al een zekere basisbezetting wordt gecreëerd. De doordeweekse dagen hebben daarom over het algemeen een goede basis. Hierdoor kan er ook vroegtijdig actie worden ondernemen op dagen die minder populair zijn. Denk hierbij aan het verlagen van prijzen, minder strenge restricties of het uitzetten van kortingsacties. Echter is er wel een blijvend verschil met voor de coronapandemie waar de booking window verder vooruit lag. We kunnen concluderen dat de leisure gast iets terughoudender is geworden en langer wacht met het boeken van een hotelovernachting. Het is daarom te adviseren om de gast de mogelijkheid voor flexibele annuleringsvoorwaarden aan te bieden zodat er wordt ingespeeld op de gewenste vraag.
Dit jaar viel Pasen al erg vroeg in het jaar namelijk eind maart, dit resulteerde in veel last minute boekingen en zorgde over het algemeen voor mindere resultaten dan voorgaande jaren. Hemelvaart en Pinksteren hadden ook een iets minder resultaat dan verwacht, maar daar waren de verschillen minder groot dan met Pasen.
Doordat er geen belemmeringen zijn voor het reizen naar andere landen over de hele wereld zien we een afname in het aantal boekingen van de binnenlandse gast. Zeker in het laagseizoen zullen gasten eerder het buitenland verkiezen boven eigen land denk hierbij aan de wintersportlanden die weer volledig hun deuren hebben geopend. Een andere trend die we zien is dat door de stijgende vliegtuigprijzen een afname is te zien in internationale leisure gasten. Waar de business gasten weer volop de weg naar de steden hebben gevonden zien we dit nog niet terug bij de leisure gasten.
Voor de rest van het jaar verwachten we dezelfde boekingstrend als die we in het eerste halfjaar zagen. Dit betekent dus over het algemeen een gast die erg last minute boekt tegen flexibele voorwaarden.
Uit de analyse blijkt dat zakelijke gasten dit jaar over het algemeen iets eerder vooruit boeken dan vorig jaar. Dit zorgt voor een betere basisbezetting die vroegtijdig kan worden geoptimaliseerd door prijsaanpassingen of promoties op minder populaire dagen. Ondanks deze vooruitgang is de boekingsperiode korter dan voor de coronapandemie, wat ervoor zorgt dat gasten terughoudender zijn en langer wachten met het boeken van een hotelovernachting.