Rate parity regel Booking.com vervalt per 1 juli - een echte game changer?

Per 1 juli zal Booking.com de pariteits-verplichtingen uit de overeenkomsten schrappen. Dit heeft veel voordelen voor de hotels, maar wat houdt dit precies in? In deze blog gaan we het hier over hebben en hoe je hierop kunt inspelen door meer boekingen direct binnen te krijgen.

Eerst zullen we kort toelichten wat de pariteitverplichting precies inhoudt:
De pariteitverplichting, ook wel bekend als prijsgarantie of rate parity, verplichtte hotels om dezelfde kamerprijzen en beschikbaarheid aan te bieden op Booking.com als op andere online-boekingkanalen, inclusief hun eigen website. Dit beleid werd geïntroduceerd om gelijke kansen te creëren en te voorkomen dat gasten elders goedkopere tarieven kunnen vinden.

Als er wel een lagere prijs werd gevonden, zag je via bepaalde online-kanalen dat ze ook hun prijzen gingen verlagen dan de daadwerkelijke prijzen die je doorstuurde naar dit kanaal. Dit noemen we undercutting van je eigen prijzen. Zo werd bijvoorbeeld korting gegeven door hun eigen commissie te verlagen, zelf merk je er dus niet heel veel van, alleen was het tarief lager dan je directe website en boekte gasten eerder via dit kanaal.

In een aantal Europese landen was deze pariteitverplichting al langer niet meer van toepassing, zoals in Frankrijk, Duitsland en Italië. Dit is ook één van de redenen dat Booking.com dit in Nederland nu ook uit zijn contracten verwijdert.

Wat betekent dit voor de hotels:
Door deze veranderingen krijgen hotels meer flexibiliteit in hun prijsstrategieën. Vanaf 1 juli kun je de directe website gunstiger prijzen dan bijvoorbeeld een Booking.com. Door je directe kanalen altijd lagere prijzen mee te geven zullen er meer directe boekingen binnenkomen waardoor je commissiekosten weer omlaag zullen gaan.

Wat gaat dit betekenen voor de gasten:
Voor de gasten gaat het voordeliger zijn om op meerdere plekken te vergelijken voordat ze gaan boeken. Voorheen was het dat de prijzen overal gelijk hoorde te zijn en hierdoor lastiger was voor hotels om meer directe boekingen te genereren. Hier zijn uiteraard wel manieren voor om dit te stimuleren, maar door deze wijziging zullen er meerdere kansen ontstaan voor de hotels.
Denk hierbij niet alleen aan een voordeligere prijs aan te bieden, maar zo kun je ook kijken naar een gunstiger annuleringsvoorwaarden of check-in/check-out tijd als je direct boekt.

Hierdoor zullen gasten nog sneller geneigd zijn om via jouw eigen website toe boeken.

Conclusie
Doordat Booking.com deze wijziging doorvoert zullen er veel nieuwe kansen ontstaan voor de hotels om het aantal directe boekingen te vergroten. Daarnaast is dit een positieve ontwikkeling voor de reisbranche en geeft het een sterk signaal af aan andere OTA’s die dit nog wel in hun overeenkomsten hebben staan.

In onze ogen gaat dit zeker een positieve invloed hebben en kunnen hotels eindelijk echt de strijd aan gaan met de grote OTA’s om zoveel mogelijk directe boekingen binnen te halen. Het neemt alleen niet weg dat we kanalen als een Booking.com ten alle tijden wel nodig blijven hebben voor de zichtbaarheid en naamsbekendheid van het hotel.

Vorige
Vorige

Marktbewegingen en Trends, een analyse over het eerste halfjaar van 2024

Volgende
Volgende

Het belang van segmentatie voor betere Revenue Management