Bij het creëren van de beste groepsstrategie is samenwerking key!

Groepsprijzen al jaren hetzelfde? Groepsprijzen in het hoog- en laagseizoen gelijk? Een groep voor 1 nacht tijdens Pasen of Pinksteren? Of een groep die het hele hotel volboekt?

Dit zijn allemaal vragen waar Revenue Managers een bepaalde mening over hebben, gezien de strategie die nageleefd dient te worden en de optimalisatie van de omzet. Medewerkers van de reserveringsafdeling hebben hier wellicht een heel andere kijk op en anders omgaan met het aannemen van groepen. Wat hierin belangrijk is? Dat lees je in deze blog, lees snel verder!

Geen een groep of groepsaanvraag is hetzelfde maar er zijn wel belangrijke factoren om altijd rekening mee te houden:

  • Wat is het budget van deze groep?

  • Is de aanvraag inclusief of exclusief ontbijt?

  • Wat is het gestelde budget van het hotel voor de desbetreffende periode?

  • Wat is het aantal nachten?

  • En hoeveel kamers zijn er gewenst?

In de snel ontwikkelende hotellerie waar het aanbod groot is, is een geïntegreerde aanpak niet alleen gewenst maar essentieel voor succes. Vaak worden groepsaanvragen niet naar één maar naar meerdere hotels gestuurd, dus een snelle reactie is ook van belang.

Twee aparte afdelingen.

De Revenue Manager is verantwoordelijk voor het optimaliseren van de financiële prestaties van een hotel door markttrends te analyseren, vraagvoorspellingen te maken en effectieve prijsstrategieën te bepalen. Het behandelen van groepsaanvragen kan hier een grote en cruciale rol in spelen.

Om de bepaalde strategieën succesvol door te trekken bij de behandeling van groepen, is samenwerking met de reservationsafdeling van groot belang.

De reservationsafdeling fungeert als het eerste aanspreekpunt voor gasten. Hun interacties zijn niet alleen bepalend voor de eerste indruk, maar ook voor de algehele ervaring van de klant. Een snelle en vriendelijke reactie kan het verschil maken tussen een boeking of het verliezen van een potentiële gast. Deze afdeling heeft unieke inzichten in de wensen en behoeften van gasten, wat onmisbaar is voor het bepalen van de juiste groepenstrategieën.

Het Belang van Samenwerking

Het is belangrijk dat inzichten tussen de teams worden gedeeld. Als gasten aangeven een bepaald budget te hebben of bijvoorbeeld vaak vragen naar specifieke kamertypes of periodes, kan dit waardevolle informatie opleveren voor het aanpassen van prijsstrategieën. Aan de andere kant kunnen Revenue Managers trends en data inzien om tot het beste prijsvoorstel te komen en de reserveringsafdeling te helpen anticiperen op drukke periodes, evenementen of de gestelde verblijfsduur.

Revenue Managers gebruiken belangrijke statistieken zoals basisbezetting, gemiddelde dagprijs (ADR) en huidige status ten opzichte van het budget om tot het beste prijsvoorstel te komen. Door gezamenlijk data te analyseren, kan er sneller en beter ingespeeld worden op veranderingen in de markt en kunnen er strategische beslissingen genomen worden die zowel de klanttevredenheid als de omzet verhogen!

Ook de Revenue Managers binnen IFHG werken graag nauw samen met de reserveringsafdelingen van de hotels in ons portfolio om zo de beste groepsstrategie te waarborgen. Als externe revenue manager is het hierbij van belang het lijntje kort te houden en veel (mail) contact te hebben bij nieuwe groepsaanvragen.

De reserveringsafdeling mailt de nieuwste aanvragen door met zoveel mogelijk extra informatie en de revenue manager maakt hier een passend prijsvoorstel bij of geeft aan de desbetreffende groep beter af te wijzen vanwege bepaalde redenen.

Klinkt dit interessant voor jouw hotel of zijn er eventueel andere vragen na het lezen van bovenstaande blog? Schroom niet om ons te contacteren via info@ifhg.nl!

Vorige
Vorige

De kunst van het budgetteren

Volgende
Volgende

Wat is een overboekingsstrategie en hoe zet je dit effectief in voor jouw hotel?