Hotel omzet optimaliseren door middel van restricties

In de wereld van hotel revenue management zijn er verschillende strategieën om de omzet te optimaliseren. Een krachtig instrument is het gebruik van restricties. In deze blog gaan we daarom in op het toepassen van restricties, ten eerste zullen we toelichten wat restricties inhouden. Vervolgens zullen we ingaan hoe dit bijdraagt aan een optimalisatie van revenue. Als laatste bekijken we hoe dit in de praktijk werkt.

Er zijn verschillende soorten restricties die een hotel kan gebruiken om de gast tot een bepaalde keuze te stimuleren. Een veelvoorkomende restrictie is het instellen van een minimaal verblijf op bepaalde dagen. Door bijvoorbeeld een minimaal verblijf van 2 nachten op een zaterdag te zetten zal de gast ook zondag of vrijdag dienen te verblijven. Deze actie zorgt ervoor dat gasten langer verblijven waardoor er minder wisselingen zijn en daardoor de kosten per kamer omlaaggaan. Tevens wordt met het gebruik van bovenstaande restricties een goed boekende aankomstdag met een mindere aankomstdag verkocht zodat er ook op een mindere aankomstdag de gewenste omzet en bezetting wordt behaald. Een andere optie is om een restrictie te zetten op een bepaalde aankomstdag wat ervoor zorgt dat de gast een dag eerder zal moeten boeken om ook de gewenste dag te verblijven.

Het gebruik van restricties kan ook ingezet worden met de boekbaarheid van bepaalde tarieven. Denk hierbij aan het dichtzetten van het non-refundable tarief. Als het annuleringstermijn bijvoorbeeld 72 uur is dan is het aan te raden het non-refundable tarief minimaal 72 uur voor aankomst dicht te zetten, omdat er anders onnodig korting wordt gegeven.

Als laatste kan er gedacht worden aan een restrictie op een kamertype om ervoor te zorgen dat een minder goed boekend kamertype eerder wordt geboekt dan een goedlopend kamertype. Denk hierbij aan het best boekende kamertype pas later open te zetten zodat eerst de minder bezette kamertypes worden geboekt.

Het toepassen van restricties heeft een cruciale rol in het optimaliseren van de omzet van een hotel. Door dit actief toe te passen en continue te blijven analyseren, opvolgen en aanpassen kan de bezettingsgraad worden verhoogd en de gemiddelde kamerprijs worden verhoogd. Belangrijk hierbij is de balans te blijven vinden tussen vraag en aanbod.

Een praktijkvoorbeeld is het actief toevoegen van restricties in hoogseizoen voor kustlocaties. Door het hanteren van deze restricties zien we dat we in het hoogseizoen een betere verdeling hebben qua vertrekken en aankomsten. We gebruiken hiervoor een minimaal verblijf en een close to departure op minder populaire vertrekdagen, maar juist op populaire kamertypes. Doordat de vraag in deze periode groot is kunnen we meer invloed uitoefenen op de verblijfsdata.

Om een zo’n optimaal resultaat te halen zal in de praktijk naast prijsaanpassingen dus ook het gebruik van restricties tot de werkzaamheden moeten behoren. IFHG kan hierin ondersteunen, plan nu een afspraak in via de volgende link https://www.ifhg.nl/plan-een-afspraak en ontdek hoe we de omzet kunnen maximaliseren van het hotel.

Volgende
Volgende

IFHG als Mews PMS Deployment Partners