Hoe onderscheid je jouw hotel van de compset in het laagseizoen?

Na een periode van hoge bezettingen met hoge ADR’s waarbij het bijna vanzelf leek te gaan, is het moment dat het laagseizoen nadert altijd weer even omschakelen. Tijdens het laagseizoen gaat het helaas niet meer vanzelf en hoewel je je uiteraard al had voorbereid door (onder andere het tijdig uitzetten van promoties en overige marketingstrategieën) ontkom je er waarschijnlijk niet aan om met de prijzen te gaan zakken om aan de gewenste bezetting te komen. Gelukkig ben je niet de enige, hetzelfde zie je gebeuren binnen je compset. Je kunt blijven zakken met de prijs, echter kom je op een bepaald moment op het punt dat je de minimale prijs bereikt en constateer je dat de prijzen van je compset ontzettend dicht bij elkaar komen te liggen. Hoe val je dan nog op?

Naast het aanpassen van de prijzen zijn er nog veel andere dingen die je kunt aanpakken, zodat je je kunt onderscheiden van je compset. Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

Content score
Hoe staat je hotel gepresenteerd op de verschillende websites, zowel op je eigen website als op verschillende OTA’s?

Zijn je foto’s up to date, van goede kwaliteit en heb je voldoende foto’s geplaatst om een goede visuele indruk achter te laten? Zijn de omschrijvingen van het hotel en de kamers nog zoals je wenst of kan het wel een opfrisbeurt gebruiken? Kloppen de voorwaarden nog en zijn ze duidelijk omschreven? Staan zaken als de openingstijden van de verschillende outlets, de prijzen van bijvoorbeeld het ontbijt en de verschillende amenities die je aanbiedt nog correct vermeld?

Denk er tenslotte ook aan dat OTA’s vaak nieuwe features toevoegen aan hun website en dat deze tijdig worden ingezet. Een 100% content score draagt namelijk positief bij aan je positie op de OTA.      

Reactiesnelheid
Je maakt een positieve indruk met een snelle response op offerte aanvragen. Zelfs wanneer je niet in de positie bent om direct een offerte uit te brengen kun je beter wel erop reageren. Verzoek bijvoorbeeld om nog wat meer informatie (benoem concreet welke informatie je wenst te ontvangen) of geef aan wanneer diegene de offerte mag verwachten.

Review score en response
Hoe is het gesteld met je review scores?

Naast prijs is de review score een van de belangrijkste motivators voor je gasten om wel of niet bij te boeken. Wanneer de prijzen dicht bij elkaar liggen, is het belangrijk om op de review score boven het maaiveld uit te steken. Bepaal ten eerste welke minimale review score als doel stelt en stuur daar operationeel op aan. Onderzoek je review score is op de verschillende kritieke punten en maak met je team een plan van aanpak om die punten te verbeteren. Zorg er ook voor dat je reageert op de reviews, zowel op de goede als op de negatieve. Wanneer je potentiële gast ziet dat je actief en persoonlijk reageert, wek je de indruk dat je geeft om de ervaringen van je gasten. Daarnaast creëer je door te reageren op reviews ook de kans voor jezelf om je beeld te delen van wat er gebeurd is, zodat de negatieve ervaring van die gast niet per definitie als waarheid blijft staan. Waak bij het antwoorden op reviews wel voor het gebruik van gestandaardiseerde of geautomatiseerde antwoorden.

Er zijn uiteraard nog talloze dingen meer die je kunt ondernemen om op te vallen ten opzichte van je compset. Wanneer je deze tips opvolgt maak je alvast een goede start!

Ben je nieuwsgierig wat IFHG hierin verder voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op!

Vorige
Vorige

Jouw hotel voorbereiden op het nieuwe toeristenbelastingtarief

Volgende
Volgende

Get your hotel ready for 2024!