Hoe je Performance Max van Google Ads effectief gebruikt voor je hotel
Ook Google probeert AI en machine learning tools steeds verder door te voeren in hun bedrijfsvoering. Het platform waarmee je kunt adverteren in de zoekresultaten van Google, is zich meer en meer aan het ontwikkelen om de adverteerder betere en efficiëntere handvaten te geven. Zo introduceert Google het campagne type Performance Max en dit zou zomaar eens een heel goede manier zijn om jouw hotel op de juiste wijze digitaal te presenteren...
Een Performance Max campagne?
Maar wat is een performance max campagne? Performance Max is een nieuw campagnetype dat gebaseerd is op maximale performance. Adverteerders kunnen via één campagne zichtbaar zijn op nagenoeg alle campagnetypes van Google Ads. Vroeger moest je per type advertentie een aparte campagne aanmaken, wat het nogal uitdagend en tijdrovend maakt om het juiste rendement uit je advertentiekosten te halen. Een slimme marketeer zet zijn tijd zo efficient mogelijk in, want naast Google zijn er nog vele andere kanalen waaraan gedacht moet worden. Met deze methode wordt dus jouw advertentie in elk netwerk van Google vertoond:
Google Search en zoekpartners
Google Display-netwerk
Discover
Gmail
YouTube en andere videokanalen
Google Maps
Wat heb je hiervoor nodig?
Om te beginnen, een Google Ads account! Het aanmaken van een account is eenvoudig en gratis - zodat je je advertenties publiceert natuurlijk. Het fijne van Google Ads is dat jijzelf bepaalt hoeveel jij maximaal per maand wilt uitgeven. Zo zorg je ervoor dat de kosten beheersbaar blijven en goed kunt meten wat het rendement is. Tijdens het opzetten van een performance max campagne wordt je door Google geleid wat je precies moet aanleveren. Omdat je gebruik maakt van alle netwerken heb je o.a. onderstaande elementen nodig:
Een landingspagina op je website waar bezoekers op terecht komen (vaak de homepage van je website)
Het logo van je hotel
Een aantal mooie en kwalitatieve beelden van de faciliteiten van het hotel
Optioneel: een video
Nadat je het hele stappenproces hebt doorgelopen vraagt Google je wat je per dag wilt uitgeven. Wij adviseren hotels om te starten met een budget van € 5,- per dag. Dit komt neer op gemiddeld € 152 per maand. Met 2 gegenereerde boekingen via de campagne is voor veel hotels de investering terugverdiend. Wanneer je klaar bent met het opzetten van de campagne, gaat Google controleren of de campagne goed is ingesteld en duurt het ongeveer 2 dagen voordat je de eerste resultaten het account ziet binnendruppelen.
En wat gebeurd er dan?
In de tussentijd heb jij genoeg tijd om ervoor te zorgen dat we het rendement kunnen meten. We willen natuurlijk wel weten hoeveel boekingen onze campagne oplevert en wat de waarde hiervan is. Om dit goed te kunnen meten raden wij je aan om een conversiepixel aan te maken. Deze optie vind je onder tools en instellingen > meting > conversies. Vervolgens klik je op 'nieuwe conversieactie' -> klik op website en vul hier de URL van je website in. Klik vervolgens op het blauwgearceerde + conversieactie handmatig toevoegen en kies als doel- en actieoptimalisatie aankoop. Voor de conversienaam kun je simpelweg 'aankoop' aanhouden. Omdat elke boeking een unieke waarde heeft, kies je bij waarde voor de optie 'verschillende waarden voor elke conversie gebruiken'. Als standaardwaarde kun je hier 1 gebruiken. Bij aantal kies je voor alle, omdat je hiermee de totale waarde van een boeking goed kunt meten. De overige opties hoef je niet aan te passen. Wanneer je dit hebt gedaan, kun je jouw pixel opslaan en vervolgens de gegevens doorsturen naar je boekingsmodule of website provider. Zij zorgen ervoor dat de pixel op de juiste wijze in de boekingsmodule wordt geplaatst en de conversies correct gemeten wordt.
Ben ik dan helemaal klaar?
Nee, dit is pas het begin. Hoewel je nu een geautomatiseerde campagne hebt gemaakt, welke zelflerend is aan de hand van de interacties, wil je er wel voor zorgen dat je niet onnodig campagne budget besteed zonder rendement. Zorg er dan ook voor dat je minimaal 1x per maand even in de gaten houd of er daadwerkelijk conversies worden gemaakt. Levert je campagne geen conversies? Dan is het tijd om te sleutelen aan je campagne. Misschien dien je een aantal nieuwe foto's toe te voegen, of een aantal teksten aan te passen.
Hoe je het went of keert, adverteren heeft aandacht nodig. En hoe geautomatiseerd het ook gaat worden, je dient altijd een oogje in het zeil te moeten houden. Bij IFHG hebben we veel ervaring met het opzetten van campagnes voor kleine boutique hotels tot grote hotels met 200+ kamers. Wil je een keer door een specialist jouw campagnes laten beoordelen, schroom dan niet en neem contact met ons op. Want een goed ingerichte campagne is een garantie voor meer directe boekingen!
|
Ben je nieuwsgierig naar wat IFHG voor jou kan betekenen? Kijk dan eens verder op onze Marketing Management pagina of plan een kennismakingsgesprek in.
|