Tips and Tricks: Tariefstructuur en kamertypes
#1 Evalueer je tariefstructuur
Het evalueren van je tariefstructuur kan het verschil maken tussen een goed draaiend hotel en een hotel dat worstelt om de kamers te vullen. Hier zijn enkele zaken waar je op kunt letten bij het evalueren van je tariefstructuur:
Maak je gebruik van leading en derived tariefplannen? Zo niet, dan kan het koppelen van je tarieven aan elkaar tijd besparen en ervoor zorgen dat je altijd de juiste prijzen hanteert.
Bied je het juiste tarief op het juiste moment aan? Het evalueren van de beschikbaarheid van je kamers en het aanpassen van je tariefaanbod op basis van vraag en aanbod kan je helpen om je bezettingsgraad te optimaliseren en meer omzet te genereren.
Geef je onnodige kortingen op dagen waarop het niet hoeft? Als je korting geeft op dagen waarop je al een hoge bezettingsgraad hebt, kun je inkomsten mislopen die je anders had kunnen genereren.
Geef je de juiste kortingen op je tarieven? Zijn je kortingen logisch en zorgen ze ervoor dat de juiste gasten de juiste tarieven boeken? Door bijvoorbeeld de juiste kortingen aan te bieden aan gasten die regelmatig bij je boeken, kun je loyale gasten blijven aantrekken en hun tevredenheid verhogen.
Blokkeer je bepaalde tariefplannen indien nodig? Als je tariefplannen te vroeg of te laat beschikbaar zijn voor boeking, kan dit leiden tot boekingen die je eigenlijk niet wilt en daarmee tot potentieel inkomstenverlies voor jouw hotel.
#2 Bekijk de structuur van je kamertypes
De structuur van je kamertypes is ook een belangrijk onderdeel van je revenue management. Sommige hotels bieden slechts één kamertype aan, wat vaak niet de ideale uitgangspositie is. Andere hotels hebben juist tientallen verschillende kamertypes, wat ook niet optimaal is. Over het algemeen bieden veel hotels drie tot zes kamertypes aan. En met een goede reden, want gebruik maken van verschillende kamertypes kan gunstig zijn voor jouw omzet! Hier zijn een aantal tips:
Zijn je kamertypes en je doelgroepen een match? Zo hebben zakelijke gasten duidelijk andere wensen dan toeristen en het is essentieel om de juiste kamertypes aan te bieden om aan hun behoeften te voldoen.
Zijn je kamertypes eenvoudig te beheren? Te veel kamertypes kan verwarrend werken voor je gasten. Het is belangrijk om te kijken naar het boekgedrag van je gasten en hun voorkeuren, om het aantal kamertypes te optimaliseren.
Hoe vaak upgraden je gasten naar een beter kamertype? Als bepaalde kamertypes minder in trek zijn, kun je overwegen om ze te verwijderen en ze te vervangen door andere, meer populaire kamertypes. Ook kun je nadenken over het aanpassen van supplementen tussen je kamertypes.
Zijn er klachten over de grootte van enkele kamertypes? Overweeg dan om deze kamertypes samen te voegen tot een nieuw kamertype, zoals een familiekamer of een suite als die beter aansluit bij de behoeften van je gasten.
Hopelijk helpen deze tips om na te denken hoe je jouw tarief structuur en kamertypes kunt optimaliseren. Revenue management is zowel een kunst als een wetenschap en kan erg tijdrovend worden, vooral als je niet zeker weet wat de beste manier is om je strategie op te zetten en te onderhouden. Als je je omzet wilt verbeteren, maar niet beschikt over de juiste mensen, tijd of geduld om je strategie te optimaliseren, overweeg dan IFHG, jouw partner in Revenue Management. IFHG heeft meer dan 10 jaar ervaring in revenue management en beschikt over een team van experts die tot jouw beschikking staan. IFHG wordt deel van jouw team in de mate dat je hen nodig hebt en zal jouw omzet optimaliseren terwijl jij je tijd kunt besteden aan andere belangrijke zaken.
|
Ben je nieuwsgierig naar wat IFHG voor jou kan betekenen? Kijk dan eens verder op onze Revenue Management pagina of plan een kennismakingsgesprek in.
|